Evropski parlament z različnimi pristojnostmi sooblikuje evropsko politiko
Evropski parlament ima pomembno vlogo pri oblikovanju evropske politike. Sodeluje v zakonodajnih postopkih, ima proračunske in nadzorne pristojnosti, sodeluje pri reviziji pogodb ter ima pravico do posredovanja pred Sodiščem EU. V novem sklicu pa bo ena prvih nalog izvolitev novega predsednika ali predsednice Evropske komisije.
Edina neposredno izvoljena institucija EU je skozi leta dobivala vse več pristojnosti, naraščal je tudi njen politični vpliv. Tako kot nacionalni parlamenti ima tudi Evropski parlament tri temeljne naloge: zakonodajno, proračunsko in nadzorno.
V postopku sprejemanja večine evropske zakonodaje je z lizbonsko pogodbo, uveljavljeno leta 2009, postal enakovreden Svetu EU, torej državam članicam.
Postopek odločanja v EU oziroma sprejemanja evropske zakonodaje sicer velja za precej zapletenega. Na spletni strani Evropskega parlamenta je dostopen posnetek, ki skuša v samo 20 sekundah pojasniti njegovo bistvo: Evropska komisija pripravlja predloge za nove zakone, pri čemer upošteva priporočila civilne družbe, Evropskega parlamenta in držav članic. Evropski parlament s Svetom EU pregleda in spremeni te predloge. Ko je dosežen sporazum, zakon začne veljati v vseh državah EU.
V praksi je ta postopek bistveno bolj razčlenjen. Zakonodajni predlog pripravi Evropska komisija, ki ga predstavi Evropskemu parlamentu in Svetu EU. V pristojnem parlamentarnem odboru določijo poročevalca, ki pripravi poročilo - tega (skupaj z morebitnimi amandmaji) najprej potrjuje odbor, nato pa še parlament na plenarnem zasedanju.
Potrjeno poročilo predstavlja pogajalsko stališče Evropskega parlamenta nasproti državam članicam in komisiji. Predlog nato Evropski parlament pošlje Svetu EU in če ga ta odobri, je zakon sprejet.
V primeru nesoglasij med parlamentom in Svetom EU se postopek usklajevanja zavleče, lahko pa se tudi zaključi brez sprejetja zakona. Komisija lahko v tem primeru predstavi nov predlog na isto temo.
Z lizbonsko pogodbo je parlament dobil tudi pristojnost, da predlaga spremembo Pogodbe o EU ter ima končno besedo pri odločitvi, ali naj se skliče konvencija za pripravo prihodnjih sprememb pogodbe.
Sodeluje pri sprejemanju proračuna in opravlja nadzorne naloge.
Parlament ima s Svetom EU enakovredno vlogo tudi pri sprejemanju proračuna. V proračunski postopek je vključen že od pripravljalne faze, predvsem pri določanju splošnih smernic in načina porabe sredstev. Na podlagi poročil Evropskega računskega sodišča nadzoruje njegovo izvajanje, odobriti mora tudi večletni finančni okvir.
Evropski parlament ima na voljo tudi vrsto nadzornih pooblastil. Tako lahko nadzoruje delo drugih ustanov, bdi nad ustrezno porabo denarja iz proračuna EU ter pravilno uporabo prava EU.
Poleg tega opravlja vlogo nadzora nad Evropsko komisijo in ima odločilno vlogo pri imenovanju Evropske komisije. Z absolutno večino glasov namreč izvoli predsednika komisije, ki ga pred tem potrdijo države članice, in nato potrdi njegovo ekipo komisarjev.
Lahko pa komisiji izglasuje tudi nezaupnico in jo razreši. To se doslej sicer še ni zgodilo, je pa leta 1999 komisija pod vodstvom Luksemburžana Jacquesa Santerja zaradi korupcijskega škandala odstopila le nekaj ur pred predvidenim glasovanjem o tem.
Predstavniki komisije se tudi sicer udeležujejo vseh zasedanj Evropskega parlamenta, kjer morajo na zahtevo poslancev pojasniti politike komisije.
Vsako leto na prvem septembrskem zasedanju v Evropskem parlamentu predsednik Evropske komisije predstavi prednostne naloge EU v prihodnjih letih ter svoj pogled na stanje v uniji, ki mu sledi razprava poslancev.
Parlamentu, ki ima pristojnost nadzora nad skupno zunanjo in varnostno politiko, je odgovoren tudi visoki predstavnik za skupno zunanjo in varnostno politiko EU. Poslanci imajo namreč pravico do obveščenosti in do posvetovanja z njim. Parlament mora biti seznanjen z dogajanjem na teh področjih in lahko zastavlja vprašanja svetu ali nanj naslavlja priporočila.
Evropski parlament mora odobriti večino mednarodnih sporazumov, ki jih sklene EU, ter sodeluje pri oblikovanju razvojne politike in politike humanitarne pomoči EU. Poleg tega je odobritev parlamenta potrebna za vsako širitev EU ter sklenitev trgovinskih in drugih mednarodnih sporazumov z državami nečlanicami EU.
Parlament ima tudi pravico, da sproži postopek pred Sodiščem EU, če bi katera od institucij kršila temeljno pogodbo. V postopku pred tem sodiščem lahko tudi posreduje oz. podpre eno od strank.
Ko državljani unije uveljavljajo svojo pravico do peticije, peticijo naslovijo na predsednika parlamenta. Evropski parlament organizira predstavitve z zagovorniki uspešno prijavljenih evropskih državljanskih pobud. V skladu z lizbonsko pogodbo izvoli tudi evropskega varuha človekovih pravic.